DSCF1699.JPG - 75.22 kb

McKenzie-módszer elsősorban a gerincproblémák sikeres kezeléséről ismert terápia.

A módszer alapos vizsgálaton alapul, és ezen vizsgálat eredményére épül az adott páciensre szabott kezelés. A módszert kidolgozójáról, Robin McKenzie új-zélandi gyógytornászról (1931-2013) nevezték el, azonban a módszer hivatalos neve "Mechanikai diagnózis és terápia”.

Elsősorban önkezelésre tanítja a pácienst, mert McKenzie azt a nézetet képviselte, hogy a beteg önkezelése a legjobb módja a hosszan tartó fájdalommentesség elérésének, éppen ezért a McKenzie terapeuta csak akkor használ manuális fogásokat, ha a páciensnek erre feltétlenül szüksége van. Ezzel a beteg felelősségét tudatosítja a saját állapotát illetően.

McKenzie szerint a panaszokat a szerint kell csoportosítani, mi segít a fájdalom csökkentésében. Mivel a fájdalmat vizsgáljuk a módszerrel, ezért nagyon fontos, hogy fájdalomcsökkentőt, izomlazítót ne vegyünk be lehetőleg legalább 12 órával a terápiát megelőzően!

A módszer hatékonyan kezeli a kisugárzó fájdalmakat is. A kezelés során a terapeuta a megfelelően beállított mozdulatokkal segít „centralizálni” a fájdalmat, azaz elérni, hogy egyre kevésbé sugározzon ki a végtagokba. Ha ez sikerül, akkor ígéretessé válik a további kezelés a fájdalom teljes megszüntetéséig. A módszerrel meglepően rövid idő alatt érhető el a teljes fájdalommentesség. A terapeuta megtanít a fájdalom kezelésére és megelőzésére is.

Ha az akut panaszok megszűntek, a fájdalom elmúlt, következhet a gerinc stabilizálására és mobilizálására irányuló gerinctorna megkezdése. Ezt azonban már tévesen nevezik McKenzie tornának, de fontos részét képezi a kezelésnek. Ezzel érjük el, hogy a mély izmok megerősítésével stabilizálni tudjuk a gerincet a hétköznapi terhelések, például ülő munka, fizikai munka, sport során, és ne alakulhasson ki újra fájdalom. A megfelelő izmok erősítésével és az ellentétesen működő izmok nyújtásával kialakítható az izombalance, ami a gerinc stabilitásában elengedhetetlen.